Inkoop - Stockholmsyndroom
"Het stockholmsyndroom is het psychologisch verschijnsel dat soms optreedt tijdens een gijzeling. Het verschijnsel houdt in dat de gegijzelde sympathie voor de gijzelnemer krijgt."
Vertaald naar inkoop merk ik dat overal. Zeker bij ziekenhuizen en zorginstellingen.
Als veranderkundige/inkoper kom ik regelmatig tegen dat er klachten zijn van gebruikers over leveranciers. Het is allemaal kommer en kwel, en ook de prijzen zijn nog heel erg slecht.
Vervolgens ga je dan met mandaat van de gebruikers en de organisatie op de leveranciersmarkt kijken naar alternatieven.
Maar wanneer je dan andere leveranciers hebt gevonden met gelijkwaardige producten of diensten tegen vaak veel betere voorwaarden ook nog, dan begint de gebruiker onwennig te worden.
Krijg je ineens te horen dat de huidige leverancier toch niet zo slecht is en worden er allerlei (oneigenlijke) argumenten aangehaald om de zittende leverancier op te hemelen in een poging om maar niet moeten veranderen.
Typisch het Stockholmsyndroom.
En geweldig frustrerend en duur voor iedereen (behalve voor de zittende leverancier die zich een bult lacht en de betreffende klant verder een poot uitdraait.)
Voor diegenen die zich aangesproken voelen natuurlijk !